vineri, 31 august 2012

Gomboti cu prune

Minunat desert de vara-toamna...ma rog, mai mult de toamna dar la mersul anotimpurilor nu ma mai pot pronunta, dulce-acrisor, foarte placut ochiului si usor de preparat. Va arat cum se prepara gombotii in familia noastra si ce au ei mai special.
Gombotii sunt o mancare de origine ungureasca, de altfel chiar numele si-l pastreaza si anume szilvas gomboc. Personal mi se pare impropriu sa fie denumiti galuste cu prune, insa n-am inventat eu gaura la macaroana si coada la pruna, asa ca fiecare sa-i spuna cum doreste. Pentru mine gombotul tot gombot ramane :)


Ingrediente
-7 cartofi (de marime medie)
-un ou
-2 linguri de ulei
-8 linguri de faina
 -prune
-3-4 linguri de pesmet
-2 linguri de zahar brun
-1/2 lingurita scortisoara
-o lingurita de unt

Pentru aluat se fierb cartofii in coaja, apoi se curata si se dau pe razatoare. Eu am obtinut 360 de grame ce cartofi razuiti.  Acestia se amesteca cu oul, uleiul si faina (daca doriti si un praf de sare). Eu am preferat un aluat moale si mai lipicios, decat un aluat mai tare si nelipicios, respectiv niste gomboti tari, asadar m-am rezumat la cele 8 linguri de faina. Puneti o oala cu apa si putina sare la fiert pana cand framantati aluatul.
Eu am taiat prunele in doua caci au fost destul de mari si as fi obtinut niste ditamai super gomboti, insa daca prunele sunt micute pot ramane intregi. Asadar am pus in fiecare gombot cate o jumatate de pruna, peste care am presarat in prealabil putin zahar brun.
Aluatul fiind mai lipicios am lucrat asa: mi-am pregatit un bol cu apa si o lingura. Mi-am umezit palma, am luat aluat cu lingura si l-am intins putin in mana, am pus jumatatea de pruna si am format gombotii. Cand apa a inceput sa fiarba i-am scufundat in apa si i-am lasat la fiert pana cand acestia s-au ridicat la suprafata.
Cat timp au fiert am topit intr-o tigaie untul, am adaugat pesmetul si l-am prajit 2-3 minute, apoi am adaugat zaharul si scortisoara. Gombotii fierti i-am tavalit prin amestecul de pesmet.
Gombotii se servesc calduti sau reci cu zahar presarat pe deasupra, reci parca sunt mai buni :) Aveti grija sa nu ii mancati prea fierbinti, chiar daca tentatia este mare!!

Si acum sa va spun ce este in poze langa gombotii, acele bastonase. Se numesc puțișoare (sa ma scuze cei mai sensibilosi) si se prepara din aluatul de gomboti. Pentru fiecare gombot ar trebui sa se faca o bucata, eu am facut doar vreo 2-3, de dragul traditiei :) Nu stiu daca se mai fac pe undeva, in familia noastra asa se fac dintotdeauna..gombotul si puțișoara :) Prin alte parti stiu ca se face separat de gomboti si ca n-am nici o legatura cu asta, eu va zic cum e la noi.



Pofta buna!

4 comentarii:

  1. Vai cat is de buni gombotii, tare mult imi plac dar pe moment mi-e lene sa fac :)). Alealalte la noi in familie se numesc vuţăle si se fac separat, in orice anotimp.

    RăspundeţiȘtergere
  2. De cand am asteptat reteta... Trebuie musai s-o fac!

    RăspundeţiȘtergere
  3. Se numesc puțurei de ingerasi sau nudli, depinde cat de multi unguri sunt in zona celui ce a invatat termenul. Sunt fabulos de buni, cu pesmet si zahar.

    RăspundeţiȘtergere

Say something, I wanna know what do you ... think :)
Comentariile anonime sunt sterse automat, indiferent de continutul acestora!